Přibývají ojeté vozy s falešnými údaji. Stočené kilometry odhalíte těžko

Na Slovensku se množí případy přestárlých nekvalitních aut dovezených zpoza hranic. V průběhu posledních dvou let vyhledávali Slováci nejvíce Škodovku, Volkswagen a Ford.

Slováci si zvykli nakupovat osobní vozy v jiných evropských zemích, kde je vyjdou levněji. Stále častěji se však stávají oběťmi nekalého obchodu. Na trhu jsou i takové staré ojeté vozy, z nichž nelze zjistit, zda mají zfalšované údaje.

“Množí se případy stáčení kilometrů, padělání roku výroby i dovozu vážně havarovaných vozidel,” potvrzuje předseda Spolku na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Július Petrus.

V poslední době registruje sdružení více stížností na dovezená ojetá auta jako v minulosti.

Byznys s ojetými auty

Podle odhadů SOVA má drtivá většina dovezených aut zejména stočené kilometry. Dramaticky stoupá i počet dovozu aut na konci životnosti, které mají deset a více let. Tato vozidla se novým majitelem extrémně prodražují v následných nutných opravách.

“Trendem je dovoz vozidel, o kterých se už ani nedají zjistit údaje z jejich historie a stočené kilometry je tak velmi těžké odhalit,” dodává Petrus.

Nedávno Aktuality.sk upozornili na případ, kdy od prodejců v České republice berou podvodníci ojeté vozy na fakturu. Na Slovensku si na tytéž auta půjčují peníze – ručí nimi při půjčkách.

Na trzích západní Evropy je podle našich prodejců už dávno nedostatek kvalitních ojetin. Způsobil to velmi slabý prodej nových vozů během ekonomické krize v letech 2008 až 2013.

Karolína Topolová z autobazaru AAA Auto říká, že například na německém trhu jsou k dispozici pouze přestárlé vozy nebo drahé vozy, které nejsou starší než jeden rok.

Změna by mohla nastat po provalení kauzy Volkswagenu . Pokud bude mít kauza vliv na pokles prodejů nových dieselových vozidel automobilky, podle Topolově se to logicky promítne o několik let do snížení jejich podílu na trhu ojetin.

Konec stočeným kilometrům?

Snaha o nekonečné řešení problému stočených kilometrů na Slovensku přichází nyní z dílny Směr-u. Za stáčení kilometrů navrhují pokuty od pěti tisíc až do 50 tisíc eur.

“Stočené kilometry jsou problémem, ale zakázat i přístroj v praxi nemá smysl,” říká dopravní analytik Jozef Drahovský.

Navrhovaný zákon se má totiž dotknout kromě stáčení kilometrů i samotného přístroje, který manipulaci umožňuje. Několik autoservisů využívá přístroje i na klasické zjištění závady vozidla.

Podle Drahovského by bylo lepší evidovat kilometry vně vozidla, například přes protokol emisní aa technické kontroly vozidla. Každá změna by tak byla zapsána a dala by se snadno porovnat s aktuálním stavem na tachometru.

Výrobci by mohli také do vozidla doplnit paměť, kde by se daly údaje jen dopisovat a číst, v žádném případě ne přepisovat.

Analytik upozorňuje na další věc: k nastavování kilometrů se v praxi může přistoupit iz legálního důvodu.

“Pokud se vám na vozidle pokazí přístrojová deska, vyměnit vám musí celý počítač. Nastaví vám to podle toho, kde byla nula od výroby na aktuální stav. Ne každá manipulace s kilometry je zároveň důvodem pro trestný čin, “dodává.

V každém případě, vládní poslanci chtějí rozumíme to, za co loni nedvihli ruce.

Opoziční poslanci za KDH chtěli, aby bylo stáčení kilometrů posuzováno jako trestný čin se sazbou odnětí svobody do výše až tří let. Zároveň navrhovali, aby byl potrestán i ten, kdo vyhotoví sobě nebo jinému počítačové programy, jejichž účelem je falšování tachometrů.